پرداختن به ترکیب مواد اولیه پالت پلاستیکی، یک مقوله بسیار بزرگ و قابل بحث است و می توان گفت نکاتی که در این بخش می خواهیم مورد بررسی قرار دهیم، عصاره و چکیده ۴ سال درس کارشناسی پلیمر وهمینطور تجربه ۳۰ ساله در زمینه پلاستیک و صنعت پلیمر باشد. چون در نوع ترکیب برای تولید پالت پلاستیکی می توان از هزارن الگو برای انتخاب نوع مواد اولیه پالت پلاستیکی انتخاب کرد. 
در ابتدا بصورت کلی به مواد اولیه تشکیل دهنده پالت پلاستیکی می پردازیم و سپس بصورت اختصاصی به هر بخش خواهیم پرداخت؛

در صورت داشتن هر گونه سوال و نیاز به مشاوره برای خرید پالت پلاستیکی می توانید با کارشناسان فروش تکین پلاست تماس بگیرید 

تماس با تکین پلاست

 

انواع مواد اولیه برای تولید پالت ها 


اصولا برای مواد اولیه پالت پلاستیکی از دو مدل مواد استفاده می شود: 


۱- پلی اتیلن برای تولید پالت
۲- پلی پروپیلن برای تولید پالت


بصورت کلی اصلی ترین مواد تشکیل دهنده پالت پلاستیکی یکی از این دو مواد می باشد که با ادتیوهایی ترکیب و به مرحله تولید می رسند. در ادامه به بررسی هر کدام از این مواد تشکیل دهنده و ویژگی های آنها می پردازیم ؛


 پلی اتیلن


پلی اتیلن به سه گرید بزرگ تقسیم می شود:

  • - پلی اتیلن با چکالی پایین lDPE 
  • - پلی اتیلن با چگالی متوسط MDPE 
  • - پلی اتیلن با چگالی بالا HDPE 

 

از بین این سه گرید تولید کنندگان پالت اگر بخواهند از پلی اتیلن استفاده کنند، عمدتا از گرید سوم استفاده می کنند، چرا؟ چون پالت پلاستیکی یک محصولی هست برای تحمل فشار بالا و بعنوان یک کالایی حمل کننده استفاده می شود پس باید از گرید موادی استفاده شود که کمترین انعطاف را داشته باشد در عین حال شکننده نباشد یعنی دو فاکتور همزمان داشته باشد یکی این که منعطف نباشد و دوم اینکه شکننده نباشد و حداقل تا ۱۲۵۰ مگا پاسکال تحمل داشته باشد و بعد از فشار مضاعف کمی خم شود که اصطلاحا مودل خمشی می گویند، پس بهترین انتخاب HDPE می باشد این مواد چگالی مولکولی بالایی دارد و باعث ایجاد یک پالت مقاوم می شود و همیچنین هر دو ویژگی مد نظر تولید کننده پالت را تامین می کند.

البته نکته حائز اهمیت این می باشد که"آیا هر موادی که HDPE می نامند مناسب مواد اولیه پالت پلاستیکی می باشد؟"
پاسخ: خیر هر نوع پلی اتیلن با چگالی بالا مناسب نیست جون این گرید مواد مولفه های بسیار زیادی دارند.مولفه هایی مانند؛ 

  • - نقطه ذوب شدن مواد
  • - مودل خمشی
  • - چگالی
  • - مقاومت کششی
  • - قالب پذیری 

**برای درک این چند مولفه نیاز به پاس کردن چندین واحد در دانشگاه می باشد**
بعنوان مثل در پلی اتیلن با چگالی بالا از نقطه ذوب ۳ تا ۱۸ می باشد و حالا بنظر شما کدام مدل مناسب تولید پالت می باشد؟ 

پلی پروپیلن


یکی دیگر از مواد اولیه مورد استفاده در تولید پالت های پلاستیکی، پلی پروپیلن است که به عنوان دومین مواد تایید شده برای تولید می باشد.
پلی پروپیلن قالب پذیر بسیار بهتر نسبت به پلی اتیلن دارد و استفاده از این مواد تعداد تولید پالت را بیشتر می کند چون فرایند تزریق سرعت بیشتری کرده و همچنین مقاومت بهتری نسبت به آفتاب دارد (اگرچه پلی اتیلن نیز مقاومت یو وی(UV) دارد) 
اما دو نکته ای که باعث شده ۹۵ درصد تولیدکنندگان پالت پلاستیکی از مدل مواد پلی اتیلن استفاده کنند دو مورد می باشد
۱- قیمت بالاتر آن نسبت به دیگر مواد
۲- به دلیل انعطاف بیشتر ضعیفتر می باشد 

پلی پروپیلن یا PP امکان دارد در پالت های سبکتر که وزن کمتری را تحمل می کنند جواب بدهد اما یک تولید کننده پالت پلاستیکی بطور قطع می داند که حتما برای یک پالت 18 کیلوگرمی که قرار است پنج تن بار تحمل کند حتما باید از مواد پلی اتیلن با چگالی بالا استفاده کند.

رنگ دانه (مستربچ) در پالت های پلاستیکی 

نکته ای که آن هم بصورت کلی می خواهیم توضیحاتی بیان کنیم در خصوص رنگ دانه یا همان مستربچ می باشد. 
معمولا برای رنگ مورد دلخواه پالت پلاستیکی یک درصد مستربچ اضافه می گردد اما نکته حایز اهمیت نوع مستربچ می باشند رنگ دانه ها معمولا بر پایه نوع مواد مصرفی تولید می گردد و همیشه باید مستربچ همگن با مواد اولیه آن محصول باشد. چند پایه مستر بچ وجود دارد که به شرح زیر است؛

  • - مستربچ بر پایه ABS
  • - مستربچ بر پایه پلی اتیلن
  • - رنگدانه بر پایه PP 

و می تواند بر پایه هر مواد پیگری تولید شود، پس دقت کنید اگر پالت پلاستیکی را با پلی اتیلن تولید میکنید حتما ادتیو همگن با آن را استفاده کنید در غیر اینصورت کالا شما مرغوب نخواهد بود و طول عمر پایین خواهد داشت. 

 

جمع بندی پایانی


این مقاله و بحث در خصوص مواد اولیه پالت پلاستیکی شاید به هزاران صفحه به طول انجامد، و در اینجا یک اصول کلی گفته شده است. در این مطلب بصورت مختصر توضیحاتی درباره مواد اصلی پالت پلاستیکی داده شد که به این مواد گاها مستربچ یا همان رنگ دانه برای انتخاب رنگ پالت استفاده می شود و همچنین از ادتیو براق کننده برای شاین کردن پالت پلاستیکی و گاها مقداری پلی اتیلن خطی و دیگر مواد دیگر که البته همه انها به دو درصد نسبت کل مواد اولیه پالت پلاستیکی نمی رسد، استفاده می گردد.

*تمام این مطالب متعلق به شرکت تکین پلاست بوده و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع آن غیر قانونی می باشد*

ارسال نظر
verification