در این مطلب قصد داریم به پلاستیک HDPE (پلی اتیلن با چگالی بالا) بپردازیم. این ماده به دلایل مختلف روز به روز محبوب تر می شود، همچنین این نوع از پلی اتیلن پرمصرف ترین پلیمر برای محصولات مصرفی پلاستیکی به شمار می رود. بنابراین مهم است که بدانید چیست و چه مزایایی می تواند به شما ارائه دهد. 

پلی اتیلن سنگین(HDPE) چیست و چه خواصی دارد؟


پلاستیک HDPE نوعی ترموپلاستیک است که از پلی اتیلن با چگالی بالا ساخته شده است.  این یک گرید از پلی اتیلن است که ضخامت بیشتری را در مقایسه با سایر گریدهای کاربردی PE به ارمغان می آورد. پلی اتیلن از پلیمریزاسیون اتیلن ایجاد می شود که زنجیره های بسیار طولانی و متوالی مونومرهای هیدروکربنی را برمی انگیزد. با در نظر گرفتن روش پلیمریزاسیون، این زنجیره‌ها می‌توانند منشعب شوند و میزان پخش شدن، درجه PE را که استخراج می‌شود، تشخیص می‌دهد. با ورق های HDPE، کوچکترین انشعاب زنجیره پلیمری وجود دارد، که به این معنی است که مولکول ها در طول کریستالیزاسیون محکم بسته می شوند و بر افزایش ضخامت و استحکام نظارت دارند.این یک ماده همه کاره است که می تواند برای کاربردهای مختلف استفاده شود و مزایای زیادی نسبت به سایر انواع پلاستیک دارد. برخی از خواص کلیدی پلاستیک HDPE عبارتند از:

نسبت استحکام به چگالی بالا

پلاستیک HDPE نسبت به وزن خود بسیار قوی است و آن را برای کاربردهای مختلف ایده آل می کند. تفاوت قابل توجهی بین پلیمرهای مختلف ترموپلاستیک بدون ساختار در مقابل نیمه کریستالی است. HDPE یک پلیمر نیمه کریستالی است که نشان می دهد پلاستیک زنجیره های مولکولی مرتب و محکم بسته بندی شده است. نواحی بلورینگی کروی نامیده می شوند و می توانند از نظر شکل و اندازه با مناطق توسعه نیافته موجود بین نواحی کریستالی متفاوت باشند. درجه بلورینگی بر بسیاری از جنبه های پلیمر تأثیر می گذارد. در مورد HDPE، این نتیجه ضخامت فوق العاده و پایداری بیشتر است. به دلیل نسبت فوق العاده استحکام به وزن، HDPE یک ماده مناسب برای جایگزین های بین مواد برای مواد سنگین تر است، که منجر به ضایعات وزن کمتر و یک راه حل قابل تحمل تر می شود.

مقاومت در برابر ضربه بالا

پلاستیک HDPE می‌تواند در برابر ضربه‌های زیاد مقاومت کند و برای محصولاتی که ساییدگی و پارگی زیادی دارند، ایده‌آل است.

جذب رطوبت کم

پلاستیک HDPE رطوبت بسیار کمی را جذب می کند و آن را به یک ماده ایده آل برای کاربردهای متعدد در صنایع مختلف تبدیل کرده است.

پلاستیک HDPE چگونه ساخته می شود و مزایای این فرآیند چیست؟


پلاستیک HDPE با استفاده از فرآیندی به نام قالب گیری تزریقی ساخته می شود. این فرآیند امکان ایجاد محصولاتی با طرح های بسیار پیچیده و متنوعی را فراهم می کند.

مطلب پیشنهادی : آشنایی با دستگاه ترزریق پلاستیک

برخی از رایج ترین کاربردهای محصولات پلاستیکی HDPE در صنایع


محصولات پلاستیکی HDPE در صنایع مختلفی استفاده می شود، از جمله:صنایع غذایی، صنایع بهداشتی، صنعت خودرو سازی و...


 محصولات رایج ساخته شده از HDPE 


برخی از اقلام متداول که از HDPE ساخته می شوند عبارتند از: پالت پلاستیکی، تیوب های پلاستیکی مورد استفاده در صنایع مختلف، ظروف غذا و نوشیدنی، ظروف نگهداری مواد غذایی، ظروف نگهداری، اسباب بازی ها

 

مزایای استفاده از محصولات پلاستیکی HDPE 

 

استفاده از محصولات پلاستیکی HDPE مزایای زیادی دارد، از جمله:

  • - آنها قوی و بادوام هستند
  • - آنها در برابر بسیاری از مواد شیمیایی مقاوم هستند
  • - آنها سبک وزن هستند
  • - بازیافت آنها آسان است

چگونه HDPE با سایر انواع پلاستیک مقایسه می شود و چرا انتخاب محبوبی برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان است؟


پلاستیک HDPE یک انتخاب محبوب برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان است زیرا یک ماده همه کاره، بادوام و قابل بازیافت است. پلاستیک HDPE همچنین دارای ردپای کربن کمتری نسبت به سایر انواع پلاستیک است. محصولات پلاستیکی HDPE زیست تخریب پذیر نیستند، بنابراین می توانند قرن ها در محل های دفن زباله دوام بیاورند. با این حال، محصولات پلاستیکی HDPE قابل بازیافت هستند.


 

ارسال نظر
verification