مستربچ های پلیمری


مستربچ ها معمولاً در پردازش پلیمرها برای ترکیب رنگدانه های رنگی یا افزودنی ها و مواد ضد میکروبی در رزین پلیمری یا مایعات دیگر استفاده می شوند. مستربچ مخلوط غلیظی از یک افزودنی است که در یک ماده حامل مانند PE  (پلی اتیلن) یا PP محصور شده است. حامل معمولاً یک رزین پلیمری به شکل گلوله یا تراشه است، اما مستربچ های مایع نیز برای مواد و کاربردهای خاص در دسترس هستند. مستربچ به پردازنده این امکان را می دهد که در طی فرآیند پلاستیک، پلیمر خام را به صورت اقتصادی رنگ آمیزی کند.جایگزین‌های استفاده از مستربچ‌ها، خرید یک ماده کاملاً ترکیبی (که ممکن است گران‌تر باشد و برای مثال تغییر رنگ محصول کمتر باز باشد)، یا ترکیب کردن مواد خام در محل (که مستعد مشکلاتی با دستیابی به پراکندگی کامل رنگ‌ها و رنگ‌ها است) است. مواد افزودنی و مستعد تهیه مواد بیشتر از آنچه برای تولید استفاده می شود). در مقایسه با رنگدانه های خالص، مستربچ ها به فضای ذخیره سازی بیشتری نیاز دارند و زمان تحویل آنها طولانی تر است. یکی دیگر از معایب قرار گرفتن در معرض حرارت اضافی برای حامل و افزودنی است. این ممکن است به عنوان مثال برای رنگدانه هایی که از نظر حرارتی پایدار هستند، مهم باشد.

از آنجایی که مستربچ ها قبلاً ترکیبات از قبل مخلوط شده هستند، استفاده از آنها مشکلات مربوط به تجمع مواد افزودنی یا رنگ یا پراکندگی ناکافی را کاهش می دهد. غلظت ماده افزودنی در مستربچ بسیار بیشتر از پلیمر نهایی است، اما افزودنی در حال حاضر به درستی در رزین میزبان پراکنده شده است. از جهاتی استفاده از آنها شبیه به استفاده از فروآلیاژها برای افزودن عناصر آلیاژی به فولادها است.

 

 

مزایای استفاده از مستربچ در تولید پلاستیک
 

مستربچ های افزودنی خواص مختلف پلاستیک پایه را تغییر می دهند:

  • - مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش
  • - بازدارنده شعله
  • - ضد رسوب
  • - ضد الکتریسیته ساکن
  • - ضد لغزش
  • - بازدارنده های خوردگی برای فلزات بسته بندی شده در پلاستیک
  • - ضد میکروب 
  • - آنتی اکسیدان ها / تثبیت کننده های پلیمری
  • - کمک های اکستروژن
  • - فسفرسانس
  • - امنیت محصول

 

مطالب پیشنهادی
مواد اولیه پالت های پلاستیکی 
تولید پالت پلاستیکی 
عمر مفید پالت پلاستیکی 
نقش گرانول ها در صنعت پلاستیک

همچنین مستربچ مزایای بسیاری را برای محصولات پلاستیکی نهایی به ارمغان می آورد:

بهره وری

مستربچ می تواند خروجی حجمی را افزایش دهد (در نتیجه هدایت حرارتی و انبساط حجمی تا دما). علاوه بر این، به دلیل خواص فیزیکی بالاتر فیلم، قابلیت پایین‌سنجی را دارد.

صرفه جویی در هزینه کل

مستربچ با درصد زیادی از پودر CaCO3 در جزء، به تولیدکنندگان کمک می کند تا با استفاده از انرژی کمتر برای راه اندازی دستگاه، هزینه مواد را کاهش دهند.
به دلیل گرمای ویژه CaCO3 بالاتر.

اموال فیزیکی

مستربچ به پلاستیک ها کمک می کند تا بسیاری از خواص فیزیکی مانند:

  • - سفتی خمشی
  • - چسبندگی
  • - قابلیت چاپ

همچنین می‌تواند برای کاربردهایی استفاده شود که در آن سطوح مختلف هدایت الکتریکی دائمی برای استفاده در کاربردهایی که تجمع بارهای الکتریکی ساکن می‌تواند به طور بالقوه مشکلاتی ایجاد کند مورد نیاز است.


سازگاری محصول و ثبات فرآیند بهبود یافته است


استفاده از مستربچ افزودنی همچنین قوام محصول و ثبات فرآیند را از طریق پراکندگی بهتر بهبود می بخشد. برای استفاده از نمونه نمونه نشان داده شده قبلی، دستیابی به پراکندگی مناسب با افزودن 2.5 پوند مستربچ نسبت به 0.25 پوند افزودنی پودر آسان تر است. این یک تمایز مهم است. استفاده از مستربچ ها برای پراکندگی یکنواخت تر می تواند منجر به رد شدن قطعات کمتری به دلیل رنگ ناسازگار یا سایر خصوصیات حیاتی شود که بر کیفیت تأثیر منفی می گذارد.

جابجایی ایمن تر با مواد خطرناک


بسیاری از افزودنی ها مواد خطرناک یا مزاحم به شکل خالص هستند. مستربچ ها افزودنی را در یک رزین پلیمری یا مایع محصور می کنند. این کپسوله‌سازی ماهیت خطرناک ماده افزودنی را کاهش می‌دهد یا در بیشتر موارد از بین می‌برد. همچنین خطرات بالقوه ی بی شماری از دست زدن به پودرها را از بین می برد. این ویژگی ها منجر به کنترل های مهندسی کمتر مورد نیاز و تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) کمتر مورد نیاز می شود.

تولید تمیزتر


افزودنی های مستربچ علاوه بر ایمن تر بودن، تمیزتر نیز هستند. هیچ رنگدانه رنگی یا افزودنی پودری دیگری برای وافت، ریختن یا چسبیدن استاتیک به سطوح وجود ندارد. در نتیجه یک منطقه تولید تمیزتر، کاهش آلودگی متقابل و انتقال بالقوه سریعتر بین محصولات مختلف است.

افزایش پایداری افزودنی و ماندگاری


کپسوله شدن افزودنی در مستربچ مزایایی را برای افزودنی نیز فراهم می کند. مستربچ می تواند به محافظت از افزودنی در برابر قرار گرفتن در معرض رطوبت، دما و UV در طول ذخیره سازی کمک کند. این می تواند عمر مفید افزودنی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد که می تواند هزینه مواد از دست رفته در اثر تخریب را کاهش دهد.

ادغام آسان تر فناوری ضد میکروبی


با بهره گیری از مزایای گسترده کنسانتره های مستربچ، ترکیب فناوری ضد میکروبی را تا حد امکان برای مشتریان خود ساده می کند.

موارد مصرف مستربچ

مستربچ در زمینه های زیر استفاده می شود:

  • فیلم دمیده و لمینیت
  • PP رافیا / نخ
  • پارچه نبافته PP
  • قالب گیری دمشی
  • قالب گیری تزریقی
  • ورق حرارتی
  • اکستروژن لوله HDPE/PP
  • نخ پلی استر و نایلون

 

در مطالب قبلی "خط دوخت پالت" و "تست رنگ پالت های پلاستیکی" در مورد تاثیر استفاده از مستربچ ها در پالت پلاستیکی توضیح داده شد.

 

مستربچ ها بصورت گسترده ای در تولید پالت های پلاستیکی کاربرد دارند. تکین پلاست از باسابقه ترین تولید کنندگان پالت در ایران به شمار می رود در ادامه می توانید نمونه هایی از پالت ها های تولید شده در تکین پلاست را ببینید و برای مشاهده تمامی محصولات پالت پلاستیکی تکین پلاست به صفحه آن مراجعه فرمایید :


 

پالت پلاستیکی کد 1280
پالت پلاستیکی کد 1280
پالت پلاستیکی121
پالت پلاستیکی121
پالت پلاستیکی 18 کیلویی تکین پلاست
پالت پلاستیکی 18 کیلویی تکین پلاست

 

خرید پالت پلاستیکی 

فرایند تولید مستربچ ها


مستربچ ها مطابق با استانداردهای لازم در صنعت پلاستیک و صنعت پلیمر و مشخصات مشتری در صورت ارائه تولید می شوند. فرآیند کلی برای ساخت مستربچ شامل مراحل زیر است:

(1) شناسایی و توزین رنگدانه ها و/یا افزودنی های مورد نیاز

(2) اختلاط این رنگدانه ها و/یا افزودنی ها به یک رزین حامل یا پلیمر با عملیات حرارتی و اکستروژن دو پیچ

(3) خنک کردن و شکل دادن مخلوط غلیظ به گرانول، پودر و سایر وسایل نقلیه مستربچ

(4) بسته بندی محصول نهایی.

ارسال نظر
verification