انواع وسیله های جابجایی پالت 


از آنجایی که در مقالات مختلف از اهمیت و کاربردی بودن پالت نام بردیم و توضیحات فراوانی را در خصوص پالت و ویزگی های آن بیان شد، اما خالی از لطف نیست که ابزار های حمل نقل پالت هم بسیار مهم هستند و در حال امروزه پالت با ابزار های جابجایی پالت معنی پیدا میکنند. 

 

لیفتراک


لیفتراکاز اصلی ترین ابزار و ماشین آلاتی که برای جابجایی پالت اختراع شد لیفتراک می باشد. لیفتراک از اولیه ترین و البته پیشرفته ترین و پیچیده ترین ابزار برای جابجایی پالت می باشد. (اولیه نه به منظور پدید آمدن لیفتراک ها از ابتدا است بلکه منظور اهمیت و کاربردی بودن آن می باشد. هر کارخانه ای از مهمترین ابزارهای جابجایی آن لیفتراک می باشد و اولین کلمه ای که برای جابجایی پالت به ذهن یک تولید کننده می رسد لیفتراک می باشد)
لیفتراک انواع مختلف دارد و در اینجا از مدل هایی که در ایران رایج می باشد نام می بریم و‌توضیح مختصری میدهیم. 
لیفتراک برندهای ایرانی در حال حاضر یک مدل می باشد:

  • - لیفتراک سپاهان
  • - لیفتراک سهند
  • - لیفتراک کارا

همچنین از برندهای خارجی موجود در کشور می توان به  موارد زیر اشاره کرد؛

  • - تویوتا
  • - کوماتسو
  • - میتسوبیشی 

تمام این ماشین ها برای جابجایی پالت ساخته شده اند و لیفتراک ها به هر پالتی فیت می شوند و‌می توانند پالت پلاستیکی را به راحتی جابجا کنند.  پالت لیفتراک ها از قدرت تناژ ۱،۵ تن شروع می شوند و‌تا ۵۰ تن و‌بالاتر میروند. و هر چه تناژ جابجایی پالتشان بیشتر شود قیمت بالاتری پیدا می کنند.

مطلب پیشنهادی :تفاوت پالت پلاستیکی جک خور با پالت لیفتراکی

جک پالت دستی

.
جک پاتل دستیابزار بعدی که در جابجایی پالت پلاستیکی بسیار مهم میباشد و بسیار رایج است، جک پالت دستی می باشد که به زبان انگلیسی و بین الملل به manual fork lift می باشد. 
همانطور که در تصویر می بینید لیفتراک دارای ۴ چرخ می باشد که چرخ های عقب برای فرمان و جهت گیری آن می باشند و چرخ های جلو ثابت می باشند، همچنین دارای یک اتاقک می باشند که راننده آن داخل می رود و این اتاقک آن فرد را از ریزش آوار بر روی سرش محافظت میکند. 
همچنین دارای تیغه هایی می باشد که به داخل پالت وارد می شوند و پالت پلاستیکی را از روی زمین بلند می کند.
توجه کنید که راننده لیفتراک حتما دوره رفته باشد و اگر حرفه ای نباشد تیغه های لیفتراک را به جای وارد کردن به ورودی پالت به پایه های پالت می کوبند که باعث خسارت به پالت می شوند

این وسیله جابجایی از یک دستگیره، جک هیدرولیک، دو تیغه که به موازی و هم اندازه هم هستند که داخل پالت می روند و سه چرخ ( که برای به حرکت افتادن جک پالت می باشد) تشکیل شده است. و در فضا های کوچک و جابجایی های سطح به سطح پالت بسیار گزینه مناسبی می باشد.
همچنین این ابزار هم مدل های مختلفی دارند از ایرانی تا خارجی. 
تنها نکته ای که در خصوص جک پالت اینجا عنوان کنیم این می باشد که اگر تیغه های آن نازک تر باشد به هر پالتی فیت می شود و دیگر نگران نمی باشید که آیا این جک پالت مناسب برای جابجایی این پالت های خریداری شده است یا خیر.
همانطور که در تصویر میبینید جک پالت براحتی پالت پلاستیکی را جابجا می کند

جک پالت

استاکر

دیگر ابزار و ماشینی که برای جابجایی پالت در کارخانجات و انبار های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد استاکر می باشد
استاکر انواع مختلفی دارد برقی و مکانیکی و نیمه برقی می باشند
این وسیله بیشتر در کارخانجات دارویی کاربرد دارند که فضای پاکیزه و استرلیزه نیاز هست پس استاکر برقی بسیار مناسب برای جابجایی پالت های این مدل مجموعه ها میباشد. یکی از ویژگی های استاکر حرکت دادن پالت در ارتفاع می باشد که در انبار های قفسه بندی شده بسیار کاربردی می باشد.

مطلب پیشنهادی : سیستم های قفسه بندی پالت در انبارها

 

گاها استاکر ها تا ۵ متر پالت را در ارتفاع می توانند ببرند. 
این مدل ها ایرانی و خارجی دارند که پیشنهاد ما مدل خارجی می باشد. البته مدل ایرانی آن هم به مراتب از مدل چینی مرغوب تر می باشد.

استاکر
 

ارسال نظر
verification