پالت پلاستیکی نو یا پالت پلاستیکی دست دوم؟


بسیاری از افراد که قصد خرید پالت را دارند، ابتدا به سراغ خرید پالت پلاستیکی دست دوم می روند و تصور می کنند با خرید پالت دست دوم هزینه های خود را کاهش می دهند. اما بهتر است جواب این پرسش که "پالت پلاستیکی نو بخریم یا دست دوم؟" را در این مطلب از تکین پلاست بررسی کنید.

پاسخ کلی به سوال "آیا پالت دست دوم بخریم یا نو ؟" این است که بی شک خرید پالت پلاستیکی نو گزینه ای به مراتب بهتر نسبت به پالت پلاستیکی دست دوم می باشد. بهتر است اگر قصد خرید پالت دست دوم را دارید، به دلایلی که در ادامه به آنها پرداخته شده است، توجه کنید؛

مشاوره خرید پالت پلاستیکی دست دوم

1. عدم دسترسی به شناسنامه پالت پلاستیکی دست دوم

یکی از دلایل مخالفت با پالت پلاستیکی دست دوم این است که شناسنامه آن پالت را ندارید و نمیدانید که زمان تولید آن چه زمانی بوده است و یا اینکه با چه موادی تولید شده  که همه این موارد باعث عدم شناسایی محصول می شود و در نهایت منجر به ضرر خریدار می گردد چون ممکن است پس از مدتی خیلی کوتاه  پالت شکسته و غیر قابل استفاده شود.


2. انتقال آلودگی از طریق پالت پلاستیکی دست دوم


یکی دیگر از دلایلی که نباید از پالت پلاستیکی دست دوم استفاده کرد این است که باعث انتقال آلودگی می شود. بعنوان مثال اگر پالت پلاستیکی دست دوم قبل از فروش در یک کارخانه ای که در صنعت مواد شیمیایی بوده و بعد از اینکه آن‌کارخانه بدلیل عدم نیاز اقدام به فروش کند و خریدار آن یک کارخانه فعال در صنایع غذایی باشد باعث می شود آلودگی خطرناکی در صنایع غذایی انتقال داده شود، این یکی از مهمترین دلایل در رد کردن خرید پالت پلاستیکی دست دوم می باشد. 

3. فرایند بازیافت پالت پلاستیکی دست دوم


پالت پلاستیکی دست دوم باید آسیاب شود و مواد آن پس از شستشو و تقویت دوباره به چرخه تولید برگردد نه اینکه از آن در صنایع مختلف استفاده شود.
در اینجا پیشنهاد می شود هیچ وقت به دلیل اینکه فکر می کنید که در هزینه صرف جویی می کنید اقدام به خرید پالت پلاستیکی دست دوم نکنید.
 

بعنوان مثال: اخیرا پالت هایی به بازار ایران بعنوان دست دوم که اصطلاحا پالت کره ای می نامند پر شده است، نکته ای که حائز اهمیت هست و باید یک مصرف کننده پالت به آن توجه‌ کند این است که این پالت ها از کارخانجات مواد شیمیایی و تولید سم آمده اند و محموله های سم را جابجا می کردند پس به هیچ عنوان این پالت های نباید در جای دیگری استفاده گردند و به سرعت پس از خالی کردن محموله بار لود شده توسط آن پالت دست دوم باید آسیاب گردد.


یکی دیگر از معضلات پالت دست دوم پلاستیکی این می باشد که‌ شاید به ظاهر آن پالت پالت سالم و تمیزی باشد اما آن پالت بسیار شکننده و ضعیف می باشد. چرا؟

پالت پلاستیکی کد 1210
پالت پلاستیکی کد 1210
پالت پلاستیکی کد 1313
پالت پلاستیکی کد 1313
پالت پلاستیکی کد 1280
پالت پلاستیکی کد 1280
پالت پلاستیکی کد 1318
پالت پلاستیکی کد 1318

 

مشاهده همه پالت های پلاستیکی

دلایل ضعیف و شکننده بودن پالت دست دوم : 


یک شرکت تولید کننده سم های کشاورزی در کشور چین برای بسته بندی محصولات خود و صادرات آن نیاز به استفاده از پالت پلاستیکی را دارد و بدلیل  این که آن پالت دیگر به آن مجموعه بر نمیگردد چون محموله صادرات را روی آن پالت قرا می دهند، پس خواهان خرید یک پالت پلاستیکی هستند که بسیار ارزان باشد و فقط  تحمل بار را تنها تا مقصد را داشته باشد و بعد از زمانی که محموله صادراتی سم به دست مصرف کننده اش برسد دیگر استقامت آن پالت برایش مهم نیست.


پالت ارزان صادراتی دارای مشخصات زیر می باشد: 

 

  1. از ضعیف ترین مواد پلاستیک استفاده می گردد
  2. فاقد کنترل کیفیت می باشد
  3. فاقد مواد مقابله با نور آفتاب  یا اصطلاحا آنتی یووی می باشد
  4. کاملا غیر بهداشتی می باشد.( از ضعیفترین مواد که احتمال وجود هر نوع پلاستیک که مشخص نیست در کجا قبلا مصرف شده است تولید شده است. مثلا احتمال پلاستیک سرنگ های مصرف شده بیمارستانی یا سطل های زباله بیمارستانی و غیره باشند.)

پس با توجه به دلایل بالا یک پالت دست دوم شکننده می باشد و بدلیل نداشتن آنتی یووی و قرار گرفتن زیر آفتاب کاملا خواص استقامت خود را از دست داده است. 
مواد ضعیف تشکیل دهنده با گذر زمان به این دلیل که پیوند های مولکولی متفاوتی داشته اند با گذر زمان مولکول های آن از هم باز می شوند و یک دیگر را دفع میکنند و طولی نمی کشید که شما متوجه‌ می شوید با کوچکترین ضربه دست هم آن پالت می شکند.


یک خریدار باهوش پالت پلاستیکی هیچ گاه فریب قیمت ارزان پالت پلاستیکی دست دوم را نمی خورد و شاید مقداری هزینه بیشتری کند اما کاملا جنس عالی خرید کرده است و در واقع سود برده است. 
بعضی وقت ها خریدار پالت می گوید: " بار سنگینی روی پالت قرار نمی دهم  پس از همین پالت های دست دوم های ارزان میخرم" اما نمیداند که حتی با کوچکترین ضربه می شکند. 
یا گاها بعضی می گویند:" ما می خواهیم صادر کنیم پس همین پالت پلاستیکی دست دوم مناسب است" اما نمی داند که آن پالت دست دوم یک بار کار خود را انجام داده است و احتمال اینکه در مسیر یا در بندر پالت پلاستیکی دست دوم بشکند زیاد هست پس نه تنها با خرید پالت ارزان سودی نبرده است بلکهاعتبار خود را خدشه دار  و ضرر بزرگی بخاطر شکستن پالت و ریختن بار کرده است.


معایب پالت دست دوم

 

  1. نداشتن گارانتی و تضمین پالت دست دوم
  2. عدم رعایت بهداشت و دیگر دلایل که قبلا ذکر شده است
  3. شکننده بودن پالت پلاستیکی دست دوم
  4. نداشتن استقامت و طول عمر
  5. فاقد مواد آنتی یووی

پس برای حفظ سرمایه خود و هدر ندادن پول خود هیچ گاه به پالت پلاستیکی دست دوم فکر نکنید.

ارسال نظر
verification